Les mer

10 gode tips for nettbutikker

Har du allerede en voksende nettbutikk, eller ser du på å utvide din fysiske butikk med en netthandelsløsning? Sliter du med å nå ut til kundene dine, eller opplever du utfordringer forbundet med logistikk? Vi har samlet sammen en rekke tips til deg som enten er ny på netthandel, eller som allerede har en nettbutikk og ønsker å ekspandere.
Dato
Feb 3, 2023
Lesetid
5 Min

Det finnes flere forskjellige tilnærminger for å utvikle en god strategi for netthandel. Her er noen viktige og grunnleggende trinn du er nødt til å ha på plass for at nettbutikken din skal være bærekraftig:

1. Finn målgruppen din

Det er utrolig viktig å identifisere hvem målgruppen din er. Hvem er de potensielle kundene dine, hva er deres ønsker, behov og preferanser, og hvordan når du dem på best mulig måte? Har du et produkt eller en tjeneste som er designet for en stor målgruppe, eller opererer du innenfor et smalt nisjemarked? Når du forstår nøyaktig hvem målgruppen din er blir det enklere å kommunisere med dem.

2. Ta en unik posisjon

Hva er det unike med din bedrift eller ditt produkt? Hvorfor skal kundene velge akkurat deg fremfor konkurrentene dine? Hva kan du tilby som ingen andre kan? Det kan være svært konkurranseutsatt å starte en nettbutikk – spesielt innenfor populære produktkategorier eller i et marked med allerede etablerte aktører. Det er viktig å gjøre grundig research på potensielle konkurrenter, og finne en nisje eller et unikt tilbud som skiller deg fra disse.

3. Bruk tid på merkevarebygging

Det er ikke nok å kun ha et appellerende produkt eller unik tjeneste for at kundene skal strømme til. Det er minst like viktig å utvikle en merkevare og en fremstilling av bedriften din som er i tråd med det unike tilbudet ditt, og som samtidig skal appellere til målgruppen din. Når kundene stoler på bedriften din, stoler de på produktene dine.

4. Bygg en god nettbutikk

Ingenting er mer frustrerende enn når en betalingsvillig kunde ikke klarer å finne frem i nettbutikken din. Sørg for at nettbutikken er brukervennlig og responsiv, og innehar alle de nødvendige funksjonene for å gjøre det lett for kunder å handle. I dagens digitale hverdag er det forholdsvis enkelt å sette opp en nettbutikk – men det betyr også at det er desto viktigere å bygge en god nettbutikk. Det kan være utfordrende å sette opp og administrere en nettbutikk, spesielt hvis man ikke har erfaring med e-handelsteknologi fra før. Da er det lurt å ansette eller samarbeide med en utvikler eller et teknologifirma som kan hjelpe deg med å sette opp og vedlikeholde nettbutikken din.

Husk på at forskjellige markeder krever forskjellige betalingsløsninger – her kan det lønne seg å inkludere flere alternativer slik at kundene dine har friheten til å velge selv. Nets (Visa/Mastercard), PayPal og Svea er tunge aktører som tilbyr gode betalingsløsninger, Stripe og Bambora er to utfordrere i markedet, mens Klarna og Vipps er velkjente merkevarer her til lands. Samtidig kan det være lurt å inkludere andre faktura- eller finansieringsløsninger. Ta en grundig gjennomgang av hvilke behov butikken din har i forkant – vårt API kan tilrettelegge for de aller fleste løsninger.

5. Markedsføring og strategi

Når du har identifisert målgruppen din, bygget en god og stødig nettbutikk og brukt tid på din egen merkevare, er det på tide å presentere ditt unike produkt eller tilbud for målgruppen din. En god markedsføringsstrategi skal fokusere på å nå målgruppen din og identifisere hvilke kanaler som er aktuelle for din målgruppe. Det kan for eksempel være gjennom sosiale medier, SEM, e-postmarkedsføring, influencer marketing, TV-reklame eller printannonser. Det som er spesielt viktig er å teste forskjellige kanaler, måle resultatene du får, og kontinuerlig optimalisere og justere for å se hva som fungerer best for din bedrift og dine produkter.

6. Ikke glem SEO

SEO (Search Engine Optimization) handler om å få søkemotorer til å forstå hva det er nettbutikken din inneholder, og forsøke å presentere dette på en så god måte som mulig for forbrukerne. Jo bedre du optimaliserer nettsidene dine, jo lettere er det for potensielle kunder å finne produktene dine eller nettbutikken din når de bruker en søketjeneste.

7. Hva med logistikk?

Kundene har funnet nettbutikken din, liker produktene du selger, og ordrene ramler inn. Men hvordan skal du på best mulig måte få fraktet varene til kundene dine? Hva koster oppbevaring, emballasje og frakt – og hva skjer om noen sender varene i retur? Hvordan fungerer et varehotell, og hvordan håndterer man vareflyt? Da er det viktig å ha utviklet en god logistikkstrategi for å sikre at varene dine blir levert til kundene dine innenfor en rimelig tid og i god stand. En dyktig og pålitelig leverandør innenfor tredjepartslogistikk er en svært god (og viktig) samarbeidspartner for å sikre fornøyde kunder.

8. Eller kundeservice?

Og apropos kunder: Hva skjer hvis kundene dine har spørsmål eller tilbakemeldinger? Da er det viktig å ha utviklet en strategi for å håndtere kundespørsmål og klager på en profesjonell og effektiv måte. Dette kan innebære å ha en dedikert kundeserviceavdeling (enten internt eller eksternt), eller å benytte deg av et kundeserviceverktøy (eksempelvis en chatbot). Det viktigste er at kundene dine skal stole på at de får gode og raske svar på eventuelle henvendelser de måtte ha.

9. Analyse, læring og optimalisering

Hvordan gjør du nettbutikken din enda bedre? Ved å utvikle en strategi for å måle og analysere resultatene i nettbutikken din. Dette kan for eksempel være antall besøk, antall konverteringer, omsetning og kundetilfredshet. Hvilke varer selger mye, og hvilke varer selger lite? Hva er grunnen til det? Ved å identifisere hva som fungerer og hva som ikke fungerer kan du gjøre de nødvendige endringene som må til for å øke omsetning, kundetilfredshet og salgstall i nettbutikken din.

10. Hold deg oppdatert

Selv om produktet eller tjenesten din er en suksess i dag, er det ikke sikkert det samme gjelder i morgen. Hold deg oppdatert på de siste trendene innenfor e-handelsbransjen, følg med på store og små endringer i forbrukervaner, og vær fleksibel nok til å tilpasse strategien din deretter. Kanskje du blir nødt til å utforske nye kanaler for markedsføring av produktet ditt, å implementere en ny teknologi for å forbedre opplevelsen av nettbutikken din, eller å tilpasse produktutvalget ditt for å imøtekomme endrede kundebehov.

 

Har du spørsmål rundt utvikling av nettbutikk, eller trenger du bistand til logistikken bak? Direct House er en totalleverandør for en rekke kunder, og kan bistå med små og store oppdrag knyttet til oppsett og drift av nettbutikker.

Ta kontakt i dag for en hyggelig prat!

Forfatter

Geir Sture

Daglig leder
,
i Direct House AS.
Kontakt oss
Kontakt oss

Interessert i å samarbeide med oss?

NB! Har du mottatt en pakke, trenger hjelp med retur, eller har spørsmål om et abonnement du har? Trykk her i stedet.

Takk! Din henvendelse er mottatt. Vi svarer deg så snart vi kan.
Oisann! Noe gikk galt, prøv igjen senere.