Det å gå fra norsk nettbutikk til full EU-distribusjon er en spennende tanke, men kommer med en del reelle utfordringer og problemstillinger. Mange aktører sliter med komplisert momsrapportering, høye fraktkostnader, uforutsigbare tollgebyrer og lange leveringstider som skaper misnøye hos kundene.
Vår erfaring, og ofte stilte spørsmål fra norske merkevarer som ønsker å skalere utenfor Norge, er følgende:
Fysisk tilstedeværelse
Skal man etablere eget lager og ansette medarbeidere i utlandet – eller velger man et samarbeid med en 3PL som håndterer lager og bulkforsendelser enkelt for deg?
Markedstilnærming
Ønsker man å bygge en dedikert kundemasse i utlandet – eller skal man benytte eksisterende salgskanaler for sporadiske forsendelser?
Kostnads- og logistikkvurdering
Hva koster varene, og hvordan påvirkes disse kostnadene av transport, fortolling og lokal moms?
Hvor kommer varene fra, og hvordan kan forsyningskjeden optimaliseres for internasjonale leveranser?
Noen vanlige utfordringer når du ønsker å ekspandere til EU, kan være:
- Kompliserte tollregler og ulike nasjonale krav
- Dyre og trege leveranser til europeiske kunder
- Uoversiktlig momsrapportering (OSS, IOSS, lokale MVA-regler)
- Manuelle prosesser og systemer som ikke snakker sammen
- Manglende lokal tilstedeværelse og returhåndtering
- Høye faste kostnader og lav fleksibilitet
Her skiller Direct House seg ut.
Vår misjon er kort og godt å hjelpe merkevarer å lykkes med sin EU-satsing. Med over ti års erfaring og tre toppmoderne knutepunkt i Oslo, Arendal og Karlstad (i Sverige), tilbyr vi en komplett infrastruktur som gjør ekspansjon til EU enklere og mer kostnadseffektivt for norske merkevarer.
Gjennom vårt samarbeid med Ongoing WMS, et av Nordens ledende lagerstyringssystemer, og våre egne digitale verktøy som EU-portalen, gir vi kundene full kontroll og innsikt – mens vi håndterer alt det praktiske. Du får ett kontaktpunkt for hele verdikjeden: fra lager og plukk & pakk, til frakt, toll, retur og rapportering.
«Ongoing WMS har styrket logistikktjenestene våre. Kundene får bedre oversikt, og vi sparer tid med ferdige integrasjoner mot blant annet Shopify, Magento, Unifaun og Consignor», sier Geir Sture, daglig leder i Direct House.
Med Direct House som 3PL-partner, får du:
- Ett system og én kontaktperson for hele logistikkflyten
- Sømløs toll- og MVA-håndtering via svensk registrering og OSS
- Tilgang til satellittlager i Sverige og hele EU-markedet
- Integrert returhåndtering for bedre kundeservice
- Tilgang til eget kundesenter
- Integrert WMS med full lagerinnsikt via eget kundedashboard, døgnet rundt
- Tilgang til egen tech-avdeling for integrasjoner med ulike betalingsløsninger, m.m.
- Tilgang til lokale transportører som Budbee, Deutsche Post, DAO og Posti
- Rådgivning, support og sanntidsinnsikt – fra oppstart til vekst
Vi vet at logistikk ikke er “one-size-fits-all”. Derfor tilbyr vi fleksible løsninger – og starter alltid med en uforpliktende samtale sammen med våre EU-eksperter for å finne den beste veien videre for din bedrift.